TARINA

Kukkia myytävänä - Pikkulikkojen bisnes

Olipa kerran iloinen pikkulikka, joka sattui syntymään yrittäjäsukuun Lapualle. Hänen ympärillään pyöritettiin bisnestä karkkitehtailusta soranmyyntiin ja isoäidin reseptit olivat tehneet suvun leipomosta kylän suosituimman. Bisnesvaisto oli likalla verissä, kauppaa tehtiin ja taskurahaa tienattiin pienestä pitäen. Kevätmarkkinoiden aikaan pikkulikka raahasi kavereiden kanssa äidin vaateliikkeen ”Naistenpukimon” eteen pöydän ja myi koivun oksia kukkakimppuina. Oksat oli kerätty hyvissä ajoin pannuhuoneen lämpöön, jotta silmut ehtivät puhjeta ennen luontoäitiä. Tädit olivat ihastuksissaan kevään ensimmäisistä lehtivihreistä, kauppa kävi ja oksat muuttuivat markoiksi.

Pikkulikka varttui ja halusi isona mainostoimistoon. Sinne hän lopulta pääsikin, kun hylättyjen harjoittelijahakemusten suivaannuttamana lähetti tamperelaisen mainostoimisto Imageneeringin toimitusjohtajalle muovisen hiekkasiivilän varustettuna tekstillä ”I’ve grown an inch.” Mainostoimistomaailmassa pikkulikka oppi käytännössä kaiken siitä, mitä on markkinointi ja miten brändejä rakennetaan. Toimistot ja asiakkuudet vaihtuivat, hänellä oli onnea saadessaan työskennellä Suomen huippujen kanssa ja intohimo brändäykseen vain kasvoi.

Pikkulikka sai oman pikkulikan – ja pojankin, ja huomasi, että lasten vaatehankintoihin kuluu muuten aikaa ja rahaa. Opintoprojektissa pikkulikka päätti suunnitella suomalaiselle lasten vaatettaja Reimalle asiakkuudenhoitojärjestelmän. Tämä johti lopulta siihen, että pikkulikka löysi itsensä rakentamassa Reimasta kansainvälistä menestystarinaa. Brändinrakentaja eli unelmaansa!

Neljänkympin tietämillä pikkulikka tunsi kummaa kutsumusta. Hän kuunteli syrämmensä ääntä ja löysi itsestään opettajan. Myös brändäys kietoi likan yhä tiukemmin otteeseensa ja vuoden mittaisen bränditutkimuksen tuotoksena hän loi uuden mallin brändiarvon muodostumiseen – ja valmistui Kauppatieteiden maisteriksi. Nyt hän oli vakuuttunut, että ilo moninkertaistuu brändivoiman avulla.

Ja niinhän siinä sitten kävi, että pikkulikasta tuli yrittäjä. Kun hän tarkasteli kaikkea oppimaansa ja kokemuksiaan liike-elämässä hän huomasi, että maailma tarvitsee juuri hänen kaltaistaan bisnesnaista. Pikkulikasta oli kasvanut markkinoinnin ja brändäyksen huippuasiantuntija, brändivalmentaja ja opettaja.

Ja mitä sitten tapahtui? Siitä kuulemme lisää ensi kerralla.