TARINA

Kukkia myytävänä - Pikkulikkojen bisnes

Olipa kerran iloonen pikkulikka, joka sattui syntymään yrittäjäsukuun Lapualle. Hänen ympärillään pyöritettiin bisnestä karkkitehtailusta soranmyyntiin ja isoäiti Mairen reseptit olivat tehneet suvun leipomosta kylän suosituimman. Bisnesvaisto oli likalla verissä, kauppaa tehtiin ja taskurahaa tienattiin pienestä pitäen. Kevätmarkkinoiden aikaan pikkulikka raahasi kavereiden kanssa äidin vaateliikkeen ”Naistenpukimon” eteen myyntipöydän ja kaupitteli koivun oksia kukkakimppuina. Oksat oli kerätty hyvissä ajoin pannuhuoneen lämpöön, jotta silmut ehtivät puhjeta ennen luontoäitiä. Tädit olivat ihastuksissaan kevään ensimmäisistä lehtivihreistä, kauppa kävi ja oksat muuttuivat markoiksi.

Pikkulikka varttui ja halusi isona mainostoimistoon. Sinne hän lopulta pääsikin, kun hylättyjen harjoittelijahakemusten suivaannuttamana lähetti tamperelaisen mainostoimiston toimitusjohtajalle muovisen hiekkasiivilän varustettuna tekstillä ”I’ve grown an inch.” Sinnikkyys palkittiin, luova idea erottui.

Mainostoimistomaailmassa pikkulikka oppi käytännössä kaiken siitä, mitä on markkinointi ja miten brändejä rakennetaan. Toimistot ja asiakkuudet vaihtuivat, hänellä oli onnea saadessaan työskennellä Suomen huippujen kanssa ja intohimo brändäykseen kasvoi.

Pikkulikka sai oman pikkulikan – ja pojankin, ja huomasi, että lasten vaatehankintoihin kuluu muuten aikaa ja rahaa. Aalto Yliopiston kurssiprojektissa likka päätti suunnitella suomalaiselle lasten vaatettaja Reimalle asiakkuudenhoitojärjestelmän. Tämä johti lopulta siihen, että pikkulikka löysi ittensä rakentamassa Reimasta kansainvälistä menestystarinaa. Brändinrakentaja eli unelmaansa!

Neljänkympin tietämillä pikkulikka tunsi kummaa kutsumusta. Hän kuunteli syrämmensä ääntä ja löysi itsestään opettajan. Myös brändäys kietoi likan yhä tiukemmin otteeseensa ja syvällisen bränditutkimuksen tuotoksena hän loi uuden mallin brändiarvon muodostumiseen – ja valmistui Kauppatieteiden maisteriksi. Nyt hän oli vakuuttunut, että ilo moninkertaistuu brändivoiman avulla.

Kun hän tarkasteli kaikkea oppimaansa ja kokemuksiaan liike-elämässä hän huomasi, että maailmassa on paikka juuri hänen kaltaiselleen bisnesnaiselle. Ja niinhän siinä sitten kävi, että likasta tuli yrittäjä. Pikkulikasta oli kasvanut markkinoinnin ja brändäyksen huippuasiantuntija, valmentaja ja opettaja.

Ja mitä sitten tapahtui? Siitä kuulemme lisää ensi kerralla.